Ofiara.Basini

Na podstawie Niepokojów wychowanka Törlessa Roberta Musila

Ciągle nie wiem, czy –ważniejsze jest to, co mówimy, czy to co przemilczamy. Zwykle podczas prób do sztuki teatralnej takiej jak ta uważamy, że dobrze jest, jeśli wyraża ona to, o czym wszyscy myślą lub marzą, ale nigdy tego nie robią, ani o tym nie mówią. A chwilę później stwierdzamy, że jest na odwrót, sztuka teatralna powinna ukrywać problemy, nikogo nie niepokoić, i nigdy nie przedstawiać uczuć. To wystawia na próbę zdolności poetyckie nas wszystkich, także publiczności, w samotności stawiamy czoła zawsze niepełnym chwilom, zagadkowym światom, zamiast ograniczać się do komentowania rzeczywistości. (…) Bo życie toczy się ukradkiem – teatr powinien oddawać jego tajemnice, a nie jego pospolitość, jak to zwykle bywa.

Rodrigo Garcia, Versus

Ofiara. Bassini jest już piątym spektaklem realizowanym przez koło naukowe Teatr i Polityka. Akcja przedstawienia toczy się w szkole męskiej, podczas jednej nocy –balu gimnazjalnego. Spektakl opowiada historię o tym, jak rodzi się zło. Historia czterech chłopców  usytuowana jest w środowisku szkoły, która zamiast wspierać, ogranicza rozwój swoich podopiecznych. Zarówno nauczyciele jak i rodzice nie mają wpływu na młodych ludzi, nie są w stanie ich kontrolować. W takich okolicznościach trzej uczniowie postanawiają wykorzystać swoją przewagę nad jednym ze swoich kolegów. Widzowie przeżywają dramat chłopca, który zostaje zniszczony, pozbawiony godności i człowieczeństwa przez swoich kolegów. Tło tych wydarzeń stanowią tańce na balu gimnazjalnym, oddające klimat i charakter poszczególnych scen. Ofiara.Bassini porusza także problemy właściwe dla wieku dorastania –poszukiwanie nowych doświadczeń, przeprowadzanie eksperymentów, które mają dać odpowiedzi na pytania nurtujące bohaterów.

Niepokoje wychowanka Törlessa to powieść o trudnym okresie dojrzewania. Budzenia się ciała i duszy, otwierania się świata i zamęt tym wywołany, moralne rozterki, zachwyt i wstręt – wszystko to znajduje odbicie w poczynaniach i rozmyślaniach młodego Törlessa, obdarzonego niezwykle wrażliwą naturą. Subtelna analiza stanów duchowych bohatera to tylko jeden z walorów powieści. Liczne dygresje psychologiczne, i filozoficzne świadczą o zdumiewająco przenikliwym widzeniu świata, mają wartość ponadczasową i nie tylko do okresu dojrzewania.

Z polskiego wydania Niepokojów wychowanka Törlessa

Reżyseria i układ tekstu: Daniel Przastek
Scenografia: Milena Jaroszek
Fotografie, opracowanie dźwiękowe, reżyseria świateł: Michał Radochoński
Choreografia: Karolina Mikita vel Mikiciak, Jolanta Winiarska,                                 Aleksander Hofmann- Delbor
Produkcja: Marta Cienkowska, Radosław Gaczyński

Obsada:
Törless – Aleksander Hofmann-Delbor
Basini – Sebastian Mańczyk
Beineberg – Krzysztof Kiełpiński
Reiting – Marcin Szkupiński
Bożena – Katarzyna Wardyńska
Ojciec Törlessa – Radosław Gaczyński
Matka Törlessa – Marta Cienkowska
Nauczyciel matematyki/ Dyrektor szkoły – Maciej Szafrański
Uczennice- Agnieszka Gajda, Jagoda Lenartowska, Adrianna Maciążek, Martyna Nowosielska, Julia Woźniak
Uczniowie- Marcin Czardybon, Michał Jóźwiak, Kamil Sobczyński, Jarosław Sosnowski, Łukasz Wełpa

Czas trwania: 1h 30min.

* Spektakl dla widzów dorosłych

Spektakl prezentowany w Instytucie Teatralnym (maj 2010)
Wznowienie w Teatrze Studio (styczeń 2011)

Zdjęcia ze spektaklu

Zobacz też:
TVN Warszawa na próbie medialnej spektaklu w Teatrze Studio